Sedan år 2000 har Karlskrona kommun med framgång drivit projekt “Seniorer i skolan”.
Projektet syftar till att äldre personer ideellt ställer upp som stöd för elever och lärare i
skolmiljön. Målet är att skapa en bättre och tryggare arbetsmiljö där seniorer fungerar som
ett stöd till lärare och ger elever extra stöd och hjälp. Därtill är det ett utmärkt tillfälle att ta
tillvara på den vilja till fortsatt samhällsengagemang som finns hos medborgare efter avslutat
yrkesliv.
Projektet bygger helt på frivilligt och ideellt engagemang; seniorerna får således ingen lön.
Däremot ska det erbjudas lunch och fika de dagar man är på plats i skolan. Alla ska även
vara försäkrade och genomgå en kortare utbildning innan de börjar med sitt uppdrag.
Seniorerna är i skolan helt frivilligt och kan när som helst avvika eller avsluta sitt uppdrag.
Tanken är att skolorna ska uppmanas att samarbeta med seniorer och integrera dem i
skolmiljön genom att knyta dem till specifika klasser eller ämnen.
Att projektet “Seniorer i skolan” i Karlskrona varit väldigt lyckat har lett till att även andra
kommuner såsom Nässjö också startat projektet med positivt resultat. Linköpings kommun
bör alltså ha goda förutsättningar för “Seniorer i skolan”. Vi har dessutom, och kommer att
ha för en lång tid framöver, en åldrande befolkning som, till skillnad från äldre generationer,
är friskare och med bättre förutsättningar för att delta i ett sådant här projekt.
Seniorer i skolan-projektet har många fördelar och positiva effekter för både elever, seniorer
och skolmiljön. Här är några av dem:
● Trygghet och studiero: När seniorer är närvarande i skolan skapas en känsla av
trygghet bland eleverna. Detta kan bidra till den arbetsro många elever idag saknar.
● Positiva relationer mellan generationer: Genom att integrera äldre personer i
skolmiljön får eleverna möjlighet att interagera med en annan generation. Detta kan
leda till ökad förståelse, respekt och empati mellan olika åldersgrupper.
● Extra resurs i klassrummet: Seniorer fungerar som en extra resurs för lärarna. De
kan sitta bredvid specifika elever, hjälpa till med lästräning, högläsning eller vara
närvarande i korridorer och på rasten. Detta avlastar lärarna och ger dem mer tid att
fokusera på undervisningen.
● Berikande erfarenheter: Seniorer har livserfarenhet och kunskap som de kan dela
med eleverna. Deras närvaro kan berika elevernas språk, kultur och förståelse för
samhället.
● Glädje och mervärde för seniorerna: Efter ett yrkesverksamt liv kan seniorer fortsätta
sitt samhällsengagemang genom att delta i projektet. Att vara en del av skolmiljön
ger dem glädje och en meningsfull sysselsättning.
Genom att starta upp “Seniorer i skolan”-projektet kan vi skapa en mer inkluderande och
trygg skolmiljö för våra elever. Äldre personers närvaro och livserfarenhet kommer att berika
elevernas språk och kunskaper samtidigt som det ger glädje och mervärde för seniorerna
själva. En viktig del blir också att utvärdera projektets framsteg och effekter på elevernas
arbetsro och välbefinnande.
Linköpingslistan föreslår:
att utreda möjligheten att införa projektet “Seniorer i skolan” i Linköpings kommun efter
modell från Karlskrona och Nässjö.
För Linköpingslistan
Maria Esbjörnsson Lakatos Cecilia Helber